تهرانی ها رکورددار مصرف آب ، سایه بحران آب بر سر پایتخت نشینان

به گزارش مجله سرگرمی، آمار حاکی از آن است که مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور 20 درصد و در مقایسه با بعضی شهر کشورهای اروپایی هم تراز تهران، 30 درصد بیشتر آب شرب مصرف می نمایند. هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران 2,500 تومان است اما به ازای هر مترمکعب 600 تومان از مشترکین دریافت می گردد.

تهرانی ها رکورددار مصرف آب ، سایه بحران آب بر سر پایتخت نشینان

به گزارش ایسنا، درحال حاضر سرانه فراوری آب در تهران، 330 لیتر در روز و مصرف آب شرب در تهران روزانه 3 میلیون و 500 هزار مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 250 هزار مترمکعب افزایش مصرف رخ داده است. با اینکه یک روی سکه افزایش مصرف آب در تهران افزایش سالانه 2 تا 2.5 درصدی جمعیت پایتخت است اما امسال، مصرف آب شرب در تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد رشد دارد که این رقم بیشتر از رشد جمعیت سالانه تهران است.

مسئولان بر این باورند که تصور مشترکان از بارندگی های مناسب تهران، دلیل این افزایش مصرف است. این درحالی است که علاوه بر نبود تجهیزات کافی برای انتقال آب شرب، امکان اختصاص همه آب موجود در سدهای تهران برای مصرف شرب نیز وجود ندارد، زیرا آب این سدها علاوه بر شرب در بخش کشاورزی و صنعت نیز باید مصرف گردد.

  • مصرف روزانه آب در تهران به اندازه حجم دریاچه چیتگر

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی آبفای استان تهران، به گفته بختیاری- مدیر عامل شرکت آبفا استان تهران- تهرانی ها روزانه به اندازه حجم دریاچه چیتگر آب شرب مصرف می نمایند. 20 درصد از کل آب شرب مصرفی در کشور در تهران مصرف می گردد که این میزان در شهر تهران معادل یک میلیارد و 60 میلیون مترمکعب و در استان تهران یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه تهرانی ها 40 لیتر بیشتر از سرانه مصرف آب شرب مصرف می نمایند اضافه نمود: سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور به ازای هر نفر 210 لیتر است که این میزان در تهران معادل 250 لیتر است.

  • لیتری 1900 به نفع تهرانی ها

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه آب شرب بسیار گران است و با زحمت زیادی فراوری می گردد ادامه داد: هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران 2,500 تومان است درحالی که ما به ازای هر مترمکعب 600 تومان از مشترکین دریافت می کنیم.

بختیاری با بیان اینکه 70 درصد منابع تأمین نماینده آب شرب تهران از آب های سطحی و 30 درصد از منابع آب زیرزمینی است گفت: هر میزان از آب های زیرزمینی بیشتر استفاده گردد در سال های آینده با مشکل جدی تری روبرو خواهیم شد، زیرا این منابع با 50 سال برداشت و بارش های کم روبرو بوده و با یکسال بارش مناسب، کمبود آنها جبران نمی گردد. 60 درصد مشترکان تهرانی در چارچوب الگوی مصرف آب شرب مصرف دارند در حالیکه 40 درصد بیشتر از الگوی مصرف آب شرب مصرف می نمایند و این میزان مصرف بیش از الگو، معادل 50 درصد کل آب شرب تهران است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با اشاره به افزایش 15 درصدی مقابله و جمع آوری انشعابات غیر مجاز در تهران در امسال گفت: بعضی مناطق شهرداری در شهرهای اطراف تهران به صورت غیر مجاز، از منابع آب زیرزمینی برداشت و برای آبیاری فضای سبز استفاده می کردند که با تفاهم نامه امضا شده، پساب جایگزین این آب شده و همین رویه موجب برطرف مشکل تأمین آب شرب غرب تهران به ویژه در منطقه پرند و رباط کریم شده است در حالی که در سال های گذشته برای تأمین آب شرب این مناطق با مشکل روبرو بودیم.

  • سایه بحران آب بر سر تهران

درحالی مصرف آب تهرانی ها هر ساله رو به افزایش است که بحران بی آبی آینده این استان را تهدید می نماید. به طوریکه تا افق 1410 و با افزایش دو میلیونی جمعیت این استان بی آبی به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد. البته برای تأمین آب تهران طرح هایی تعریف شده اند که برای تکمیل آن ها به شش هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است اما به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، این طرح ها که شامل سامانه جایگزین انتقال آب به البرز و تهران، طرح انتقال آب از رودخانه هراز به کن، طرح علاج بخشی سد لار و طرح تأمین آب شهر پردیس و منطقه 22 تهران می گردد، متوقف شده اند و همین موضوع بحران آب پایتخت را جدی نموده است.

سیدحسن رضوی از بی توجهی نمایندگان تهران به بحران آب این استان گله نموده و می گوید نه نمایندگان شهر تهران و نه مسئولان توجهی به طرح های تأمین آب تهران در دراز مدت ندارند. این در حالی است که در استان های دیگر از جمله البرز حساسیت دو چندان است. در حالی که اگر طرح ها متوقف شوند، در چند سال آینده تأمین آب یکی از دغدغه های شهر تهران، خواهد بود. در حال حاضر هم برای تأمین آب تهران با مشکل روبرویم و آب البرز را به صورت میلی متری تأمین می کنیم. بیش از پنج ماه است که از نمایندگان تهران برای شرح وضعیت آب این استان درخواست جلسه نموده ایم اما آن ها وقت ندادند.

این در حالی است که برآوردها نشان می دهد جمعیت تهران در افق 1410 دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال 1410، 580 هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه 22 تهران و 500 هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه گردد و این موضوع بحران آب را جدی تر می نماید. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است و به گفته رضوی اگر طرح های مذکور به موقع اجرا شوند، آب در تهران جیره بندی نخواهد شد.

به طور کلی میزان مصرف آب در استان تهران نیز 1 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است و 70 درصد آب تهران از آب های سطحی و 30 درصد از آب های زیر زمینی تأمین می گردد. البته موضوع بحران آب پایتخت توسط وزیر نیرو به اطلاع هیأت دولت و رئیس جمهور رسیده است و باید منتظر ماند و دید تدبیر دولت و مجلس نشینان برای این بحران چیست.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31730

به "تهرانی ها رکورددار مصرف آب ، سایه بحران آب بر سر پایتخت نشینان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها رکورددار مصرف آب ، سایه بحران آب بر سر پایتخت نشینان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید