جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

به گزارش مجله سرگرمی، در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری کیش به سراغ یکی از جزایر بسیار زیبای ایران به نام جزیره هندورابی می پردازیم. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه های کیش است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

جزیره هندورابی یکی از توابع کیش به شمار می رود که در میان جاذبه های برتر آن واقع شده است. این جزیره با وسعتی حدود 23 کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از صندلی خوبی برخوردار است. هندورابی حدود 28 کیلومتر از کیش فاصله دارد اما مطمین باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی می نمایند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و به وسیله صید ماهی گذران زندگی می نمایند.

در سال های اخیر سازمان منطقه آزادکیش گام های بلندی را جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری جزیره کیش برداشته است. جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات صورت گرفته است. جاده دور جزیره (رینگ پیرامونی) به طول 17 کیلومتر و عملیات تکمیلی مربوط به ساختمان مهمانسرای جزیره هندورابی و 50 کمپ و ویلا در حال انجام است. همچنین در مجموعه گردشگری جزیره هندورابی، رستوران، کافی شاپ و پیست پیاده روی در حال ساخت می باشد. اختصاص خودروهای شاسی بلند و موتورهای سه چرخ برای برای گشت در جزیره از برنامه هایی است که برای گردشگران هندورابی تدارک دیده شده است.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. فعالیت مالی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است در بهمن ماه 1389 قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. بلند ترین ارتفاع در این جزیره 43 متر است. دین مردم هندورابی اسلام سنی و جمعیت آن 80 نفر است.

آثار تاریخی

در جزیره هندرابی روستایی است به نام روستای هندرابی هست که در نزدیکی این روستا آثار خرابه های قریه ای به نام الدورات دیده می گردد.

همچنین در یک کیلومتری جنوب غربی این روستا آثار قریه دیگری نیز وجود دارد که به نام الصراة معروف است، در این خرابه ها آثار گوناگونی از دوران بسیار دور یافت شده است.

در سال های 908 ه. /1502 م تا 1508 خ. /1648 م. که پرتغالی ها کنترل مناطق جنوب ایران را در دست داشتند جزیرهٔ هندرابی نیز از از پایگاه های لشکری و بازرگانی آنان بود و در آن سازه ها و تأسیسات دفاعی و مسکونی بنیاد کردند. ویرانه های دهکدهٔ پرتغالی نشین و یک دژ امروزه در نزدیک روستای کنونی جزیره دیده می گردد.

در سال 1212 قمری، یعنی در زمان پادشاهی فتح علی شاه قاجار، هندرابی از توابع ایالت فارس بود.

نکات مهم برای سفر به جزیره هندورابی

  • اگر به هنر ماهیگیری خود مطمئن هستید حتماً لوازم ماهیگیری همراه داشته باشید.
  • در این جزیره اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل و همراه اول آنتن دهی دارند.
  • آب معدنی و مواد خوراکی را می توانید در بندر چیرویه نیز تهیه نمایید.
  • بندر صیادی چیرویه واقع در استان هرمزگان؛ شهرستان بندر لنگه؛ بخش شیب کوه؛ می باشد.
  • باتری اضافه و لوازم روشنایی همراه داشته باشید.
  • مدت زمان حرکت از بندر چیرویه تا جزیره هندورابی 20 دقیقه می باشد.
  • معمولاً برای یک گروه 16 نفره؛ می بایست یکبار قایق لوازم و اثاث را با چند نفر منتقل کند و در حرکت بعدی مسافران را منتقل کند.
  • از بندرهای چارک و آفتاب بطور مداوم قایق و لنج برای مسافرت به مقصد کیش وجود دارد.
  • همچنین در بندر چارک اتومبیل ها را نیز سوار بر یدک کش نموده و به کیش می برند از جزیره هندورابی نیز می توان با قایق موتوری به کیش سفر کرد.

جهت جزیره هندورابی برروی نقشه

مقالات بیشتر بخوانید :

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: تاپ تراول
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 37615

به "جزیره هندورابی (Hendorabi Island)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره هندورابی (Hendorabi Island)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید