جشن هالووین چیست و چگونه برگزار می شود؟

به گزارش مجله سرگرمی، جشن هالووین جشنی است که در کشورهای غربی برگزار می گردد. تاریخ جشن هالووین 31 اکتبر و در سال های اخیر جشن هالووین در ایران نیز برگزار می گردد

جشن هالووین چیست و چگونه برگزار می شود؟

تاریخچه جشن هالووین

جشن هالووین، از دو هزار سال پیش در کشورهای غربی رواج داشته و بیان نماینده اعتقاد گذشتگان به ارواح و جهان پس از مرگ است. هالووین را برای نخستین بار، سال ها پیش از میلاد مسیح (ع) قومی کاتولیک ساکن ایرلند و فرانسه اجرا کردند.

افراد در آستانه سال جدید میلادی (آنان نوامبر را به جای دسامبر آخرین ماه میلادی می دانستند)، همه آشنایان و دوستان به یاد ارواح مردگان، دور هم سر سفره ای جمع می شدند و با برپایی آتش، غذاهایشان را با یکدیگر تقسیم می کردند. آنان بر این باور بودند که در این شب راه میان دو جهان باز می گردد تا ارواح درگذشتگان شان نیز در جمعشان حاضر شوند ؛ پس کسانی که با سخاوت بیشتری در این جشن شرکت می کردند، مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرار گرفته و تا خاتمه آن سال از گزند بدی ها و بلاها در امان می ماندند.

رسم بر این بود که پس از این دورهم جمع شدن، کشیش ها در شب زنده داری این شب، وقایع آینده را پیشگویی نموده و با نماز و دعا، ارواح مقدس را از جهنم به بهشت راهنمایی می کردند.

هالووین از مذهب تا شیطان

با گذشت قرن ها، تاریخ سرزمین های غربی دستخوش جنگ ها و تحولاتی شد که طی آن، عقاید و سنت های دین مسیحیت نیز دگرگون گشت. در این میان، سنت هالووین نیز تغییر ماهیت داد و نه تنها شکل برپایی این مراسم، بلکه فلسفه آن هم رنگ و بوی دیگری گرفت: کم کم شب همه مقدسین دیگر تنها متعلق به ارواح پاک نبود بلکه شیاطین، ارواح خبیثه، اجنّه و دیوها را نیز در این جشن حاضر می دانستند.

از این رو بعضی از مردم در جشن هالووین لباس های عجیب و ترسناک پوشیدند تا در برابر ارواح گناهکار ایستادگی نمایند و به شکلی نمادین آنها را ترسانده و از میان خود برانند. با وقوع مهاجرت ها از ایرلند به آمریکا و از آمریکا به سایر نقاط جهان در قرن نوزدهم و بیستم، روی مذهبی و قدسی هالووین رفته رفته جای خود را به روی شیطانی آن داد. جیمز فریزر (James Frazar) منتقد و نژادشناس مذهبی در کتاب خود شاخه زرین جشن هالووین را جشنواره مردگان کافر با دست مایه هایی از مسیحیت می خواند.

وی همچنین ابراز تأسف می نماید از اینکه در آستانه مقدس ترین مراسم کلیسا که به تبرّک روحانیون مسیحی و یادبود درگذشتگان اختصاص دارد، شاهد چهره های شیطانی، ارواح خبیث و جادوگران هستیم.

سبک جدید برگزاری هالووین

امروزه رنگ های محبوب جشن هالووین یعنی نارنجی و سیاه، نشانه ای از رنگ آتش راهبان در آسمان تیره شب است، پوشیدن لباس مبدل هم، از پوشیدن پوست حیوانات به لباس هایی مانند جادوگران، هیولاها،شخصیت های مشهور و هرچه تصور کنید در آمده است.

آنچه که در طول بیش از دو هزار سال از آداب و سنن جشن هالووین باقی مانده است صندلی ویژه آتش افروزی، روشن کردن شمع و فانوس پوشیدن لباس های عجیب، کوشش نمادین برای همراهی و دعوت ارواح و اجنه به این مراسم، تزیین کدو حلوایی و گاه دوره گردی و سرزدن به خانه همسایه ها برای قاشق زنی است.

هالووین و خرج 6 بیلیون دلاری آن

بعد از کریسمس، جشن هالووین دومین جشن عظیم در غرب محسوب می گردد و البته مردم آمریکا آن را بیشتر از بقیه دوست دارند، به طوری که سالانه بیش از 6 بیلیون دلار برای هالووین، شکلات ها، جشن ها و لباس های مخصوص هالووین خرج می نمایند. یک موضوع عجیب دیگر این است که آن ها حتی برای حیوانات خانگی شان نیز لباس تهیه می نمایند از مبلغی که خرج جشن هالووین می گردد، میزان دو بیلیون دلار آن تنها برای شکلات های مخصوص این شب صرف می گردد که در نهایت نزدیک به 600 پوند شکلات می شوند. در شب هالووین هر کودک با ترفند دریافت شکلات از همسایه ها در حدود 700 کالری می خورد که این مقدار کالری برابر با میزان کالری است که با خوردن 66 موز بدست می آید.

منتقدان هالووین

اگرچه هالووین در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی سابقه دیرینه ای دارد، اما در محافل علمی، روانشناسی تربیتی، فرهنگی و مخصوصاً مسیحی- مذهبی منتقدان فراوانی دارد.

روزنامه ای آلمانی با انتقاد شدید از تحریف رسوم قدیمی مسیحیت نوشت: معنی واقعی ایام در مسیحیت، تغییر نموده است. مسیحیان پروتستان درصددند سنت هالووین را مخصوصاً برای نسل جوان، دوباره از نو احیاء نمایند. در کشورهای اسپانیا، فرانسه، مکزیک و برزیل، گستردگی و عمق برگزاری این جشن با آداب و رسوم شیطان پرستانه، بیش از سایر نقاط است. کشورهای معدودی نظیر ایرلند و اسکاتلند هم هستند که هالووین در آن ها همچنان یکی از روزهای مذهبی و محترم به شمار می رود و با برگزاری جشن هالووین کم کم به استقبال کریسمس و میلاد عیسی می فرایند.

گروه سرگرمی خبرنگاران

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: setare.com
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111025

به "جشن هالووین چیست و چگونه برگزار می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن هالووین چیست و چگونه برگزار می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید