راه ابریشم زمینه توسعه فرهنگی ایران را فراهم کرده است

به گزارش مجله سرگرمی، نماینده ایران در پروژه راه ابریشم یونسکو گفت: راه ابریشم علاوه بر تجارت و مبادلات کالاها، بستر سفر های عرفانی و تعاملات زبانی ملل مختلف بوده که باعث توسعه فرهنگی ایران شده است.

راه ابریشم زمینه توسعه فرهنگی ایران را فراهم کرده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، حسن باستانی راد، نماینده ایران در پروژه راه ابریشم یونسکو در نشست کارشناسی گفتگو و تأثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در راستا جاده ابریشم که به میزبانی دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد، گفت: مهمانان این اجلاس در طول برگزاری با فرهنگ ایران و شهر همدان آشنا شدند و مهمان نوازی ایرانیان را از نزدیک تجربه کردند.

باستانی راد اعلام نمود: وجود فرهنگ بالای مهمان نوازی در همدان به سبب تجربه تاریخی، فرهنگ و هنر در این شهر به دلیل تعاملات در جاده ابریشم است.

نماینده ایران در پروژه راه ابریشم یونسکو با بیان اینکه اگر امروزه تعامل و گفتگو های فرهنگی در جاده ابریشم وجود دارد، همدان یکی از بهترین نمونه های آن است، اعلام نمود: نقش همدان در ترویج زبان فارسی در راستا جاده ابریشم انکارناپذیر است.

وی شرح داد: در قرون وسطی و باستان برخی از زبان ها در جاده ابریشم وجود داشت که در این بین همدان در ترویج زبان فارسی نقش داشته است.

باستانی راد در این زمینه از میرسیدعلی همدانی نام برد و با اشاره به اینکه زبان فارسی شکر است و ادامه صحبت هایم را به فارسی بیان خواهم کرد، ادامه داد: علاوه بر تجارت و مبادلات کالا ها در راستا جاده ابریشم سفر های عرفانی بسیاری صورت می گرفته است که در این باره می توان به سفر های عرفانی میرسیدعلی همدانی اشاره کرد که سفر های عرفانی خود را از همدان آغاز کرده بود.

وی با اشاره به اینکه میرسیدعلی همدانی سه مرتبه به زیارت مکه رفته است، گفت: این عارف به سوریه، مشهد، آسیای مرکزی، تاجیکستان، سند، هند و جزیره سریلانکا سفر کرده و یک بار نیز از کشمیر به حج رفته است. میرسیدعلی در قرن 14 نزدیک به 30 هزار کیلومتر را گذرانده و آرامگاه این عارف هم اکنون در کشور تاجیکستان است.

نماینده یونسکو در پروژه راه ابریشم یونسکو به شعر اقبال لاهوری مبنی بر ایجاد ایرانی صغیر در کشمیر توسط میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و یادآور شد: این عارف بزرگ چندین سفر داشته و در سفر آخر خود با گروه بزرگی از عارفان و هنرمندان ارتباط داشته است.

وی شرح داد: میرسیدعلی همدانی اسلام و هنر های ایرانی را در کشمیر گسترش داده و 15 هزار کیلومتر از سفر های خود را در جاده های علم و فرهنگ داشته است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48329

به "راه ابریشم زمینه توسعه فرهنگی ایران را فراهم کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه ابریشم زمینه توسعه فرهنگی ایران را فراهم کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید