ساخت کلیه مینیاتوری با استفاده از سلول های ادرار

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا نوشت: محققان دانشگاه اوترخت در هلند با استفاده از سلول های ادرار پیروز به ساخت ارگانوید کلیه شده اند، این دستاورد می تواند به توسعه روش های درمانی موثر برای انواع بیماری های کلیه منجر گردد.

ساخت کلیه مینیاتوری با استفاده از سلول های ادرار

ارگانوید به مجموعه ای از سلول ها گفته می گردد که عملکردشان دقیقا مشابه بافت طبیعی است و گزینه مناسبی برای آزمایش انواع روش های درمانی محسوب می گردد. با استفاده از تحقیقات گسترده ای که در زمینه سلول های بنیادی انجام شده، ساخت اندام های مینیاتوری مانند کبد، ریه، پانکراس و روده در محیط آزمایشگاهی امکان پذیر شده است و محققان با استفاده از همین روش و سلول های بنیادی پرتوان بیمار پیروز به ساخت کلیه مینیاتوری شده اند؛ مطالعات نشان می دهد سلول های ادرار برای این امر ایده آل هستند.

کلیه مینیاتوری فراوری شده با این روش شبیه کلیه طبیعی نیست، ولی ساختار سلول ها بسیاری از عملکردهای کلیه طبیعی را شبیه سازی می نمایند و بهترین گزینه برای مطالعه انواع بیماری های کلیوی، عفونت ها، سرطان و آزمایش داروها هستند. کلیه، اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه واقع شده است. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است به این صورت که روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می نماید و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زائد، غربال و به وسیله مجاری ادارای دفع می نماید.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و فراوری سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می گردد.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Biotechnology منتشر شده است.

5656

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14618

به "ساخت کلیه مینیاتوری با استفاده از سلول های ادرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت کلیه مینیاتوری با استفاده از سلول های ادرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید