نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی

به گزارش مجله سرگرمی، دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، در نشست آثار بانکداری خصوصی در اقتصاد ایران از منظر اقتصاد کلان از ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ضمن برشمردن دلایل موافقان و مخالفان بانکداری خصوصی، گفت: نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی است.

نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان نظام بانکی درخدمت تولید، نشست آثار بانکداری خصوصی در اقتصاد ایران از منظر اقتصاد کلان با حضور دکتر نصیری اقدم دبیر کمیسیون مالی دولت، دکتر دهقان دهنوی معاون مالی وزیر اقتصاد، دکتر امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و دکتر دادجوی توکلی پژوهشگر بانکی برگزار گشت.

بهبود کارایی بانک ها دلیل موافقان خصوصی سازی بانکداری در اقتصاد ایران

در این نشست دکتر دهقان دهنوی، معاون مالی وزیر اقتصاد با بیان اینکه وظیفه بانک ها هدایت منابع به سمت فعالیت های با بازدهی بالاتر است، گفت: در این شرایط طرفداران بانکداری خصوصی معتقدند اگر مالکیت بانک ها خصوصی باشد، پاسخ بهتری به نیاز تخصیص بهینه منابع در اقتصاد می دهند. بر اساس این دیدگاه مدیر بنگاه و یا بانک دولتی به دلیل ذینفع نبودن، مانند بنگاه خصوصی به فکر بهبود عملکرد بانک نیست.

وی ادامه داد: دلیل دیگری که در زمینه خصوصی سازی بانک ها مطرح میشود این است که بانک های دولتی تبدیل به ابزار های سیاسی (نه سیاستی) جناح های مختلف شده اند؛ و چنین روندی عملکرد آن ها را تحت الشعاع قرار داده است. در واقع ممکن است حکمرانان از ابزار توزیع رانت بانک های دولتی در جهت انگیزه های سیاسی استفاده کنند.

بانک های خصوصی انگیزه ای برای مشارکت در توسعه مالی کشور ندارند

معاون مالی وزیر اقتصاد در ادامه با بیان دلایل مخالفان بانک های خصوصی گفت: مخالفان خصوصی سازی عرصه بانکداری دو دلیل را مطرح می کنند. اول اینکه این بانک ها انگیزه ای برای مشارکت در توسعه مالی در کل کشور ندارند و به دنبال منافع خود هستند؛ و دوم اینکه رفتار بانک ها و موسسات مالی در خصوص چرخه های تجاری در دوره های رونق و رکود، به تشدید این آثار منجر می شود و این برخلاف منافع ملی است. درحالیکه بانک دولتی در دوران رکود تسهیلات بیشتری می دهد تا جا های مشکل دار را با تزریق پول راه بیندازد و در واقع رفتار ضد چرخه ای دارد.

وی اضافه کرد:، اما بنده معتقدم الآن بانکداری خصوصی در کشور شکل گرفته و باید نسبت به شناسایی اشکالات موجود در راستا طی شده بیشتر فکر کنیم. انتظار از چنین نشست های علمی این است که به لحاظ تجربی شواهدی در خصوص چرخه ای یا غیر چرخه ای عمل کردن بانکها، بازدهی آن ها، تفاوت های توزیع تسهیلات بانک ها و …. ارائه کند. باید همزمان به هر دو دیدگاه توجه داشت و بانکداری خصوصی و دولتی با کمترین اشکالات در زمینه های گفته شده ایجاد نمود.

نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی

دهقان دهنوی با تأکید بر اینکه نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی است، گفت: سال هاست برخی می گویند نظارت بانک مرکزی ضعیف است پس ما بانک خصوصی نداشته باشیم؛ اما من معتقدم این پاک کردن صورت مساله است؛ بلکه باید در این زمینه ابزار های نظارتی بانک مرکزی اصلاح شود تا عملکرد بانک های خصوصی بهینه شود.

وی ضمن پذیرش این مطلب که امروز زیان بانک های خصوصی به مراتب بیشتر از اصل سرمایه آن هاست، اضافه کرد: بانک های دولتی هم مشکل دار هستند و بنابراین بانکداری خصوصی هم نباید به کلی کنار گذاشته شود. در واقع ربطی ندارد بانک خصوصی باشد یا دولتی، بانک مرکزی باید درست عمل کند تا شرایط کنونی اصلاح شود و بانک ها به عملکرد مطلوب خود در اقتصاد بازگردند. به عقیده من آثار عملکرد بد بانک دولتی به علت وسعت بیشتر از بانک خصوصی بیشتر است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 72157

به "نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت ضعیف بانک مرکزی دلیل اصلی عملکرد نامطلوب بانک های خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید