هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است

به گزارش مجله سرگرمی، یک کارشناس گفت: نباید اجازه دهیم آینده از دست برود هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است و درخواست داریم دولت با به رسمیت شناختن ما، امکان استفاده از فناوری را از مردم نگیرد.

هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است

اخبار شرکت ها/ حسین اسلامی، کارشناس فناوری اطلاعات گفت: نکته اساسی که در فناوری دفتر کل توزیع شده، باید به آن توجه گردد این است که با یک فناوری پایه و زیرساختی روبرو هستیم که با ورود به هر مجموعه ای، شکل آن را به خود می گیرد مثلا در حوزه پرداخت یا بانکها با بلاکچین روبرو هستیم بنابراین بلاک چین نگاهی از دفتر کل توزیع شده در حوزه بانکی است.

وی ادامه داد: آنچه تا به حال در کشور ما و تمام جهان برجسته شده، مفهوم بیت کوین و کریپتوکارنسی ها است که زیر شاخه ای از فناوری بلاکچین هستند. خود فناوری بلاکچین که گسترده تر از رمزارزها است زیرشاخه ای از فناوری دفترکل توزیع شده است. ما یک فناوری مادر به نام دی ال تی (دفتر کل توزیع شده) داریم، این فناوری در حوزه پرداخت بانکی با پیاده سازی با نگاه بلاکچین اتفاق افتاده و کریپتوکارنسی ها و رمزارزها را به وجود آورده که مبتنی بر بلاکچین هستند، که یکی از آنها بیت کوین است.

اسلامی با بیان اینکه به غیر از متخصصان در کشوردیگران تصویر درستی از بلاک چین ندارند، اضافه نمود: در کمیسیون اقتصادی دولت و هیئت دولت مصوبه ای در این خصوص ارائه شد که ده بند داشت و 6 بند ابتدایی مرتبط با ماینینگ بیت کوین و امثال آن بود و چهاربند بعدی مرتبط با فناوری بلاک چین بود، متاسفانه 6 بند نخست تصویب شد ولی چهاربند ثانویه که قرار بود، آنالیز گردد به فراموشی سپرده و حتی از دستور کار هم خارج شد با اینکه اصل موضوع بلاک چین اصلاً ماینینگ نیست.

وی توضیح داد: 4 بندی که کمیته اقتصادی دولت به آن رای داده بود و در صحن هیئت دولت تصویب نشد، به این قضیه می پرداخت که بعضی نهادهای قانونی کشور همچون بانک مرکزی و وزارت ارتباطات فناوری بلاک چین را آنالیز و در خصوص اینکه چطور می گردد از این فناوری در کشور استفاده نموده و آن را به کار گرفت تصمیم گیری نمایند. این موضوع که با بی توجهی روبرو شده، مهمتر از ماینینگ و بیت کوین و در حقیقت اصل این فناوری است که در بسیاری از حوزه ها مثل بازارهای پولی بازار سرمایه و غیره تأثیرگذار است.

اسلامی با بیان اینکه در حوزه بازار سرمایه با سبدی از موضوعات روبرو هستیم که به شیوه کلاسیک سال هاست در حال عرضه است، تاکید نمود: سازمان بورس مجموعه ای نوآور است و مطالعه در آن انجام می گردد. مرکز پژوهش های فعالی دارد که در خصوص موضوعات آنالیز و پژوهش انجام می دهد. مدیران ارشد بورس نیز کاملا مسلط و در این حوزه به روز هستند، مشکل اصلی آن است که سازمان می خواهد روش فعلی را ادامه دهد و روش های جدید ارائه شده را با روش فعلی مقایسه می نمایند. شما می خواهید در عرضه و تقاضا نوآوری داشته باشید ما می خواهیم دارایی و نه فقط سهام را توکنایز کنیم و در حقیقت مردم به جای اینکه خود زعفران یا زیره یا خود ساختمان را داشته باشند یک گواهی الکترونیکی داشته باشند که نماینده اینها باشد و این گواهی را با هم معامله کند یعنی در حقیقت شبیه به گواهی سپرده ولی جنس آن متفاوت است گویی شما مالکیت دارایی ها را جابجا می کنید.

وی ادامه داد: اکنون برنامه ها و اپلیکیشن هایی موجود است که جابجایی پول توسط آن ها انجام می گردد ولی برنامه ای برای جابجای دارایی وجود ندارد چنانچه شما صاحب یک توکن سلف زعفران هستید یعنی شما 6 ماه بعد می توانید با مراجعه به مکانی مقدار تعیینی زعفران را تحویل بگیرید، امروز سرمایه گذاری کردید و زعفران در آینده فراوری و تحویل شما می گردد. اما در توکنایز کردن دارایی را تبادل می کنید مثلاً به دیگری بفروشید یا هبه کنید.

اسلامی اظهار کرد: تعدادی از حوزه های کاری مجموعه ما خارج از بورس بوده و تعدادی از مباحث نیز با بورس در ارتباط است که باید برای آنها مجوز بگیریم ولی دربعضی حوزه ها، مباحثی تعبیه شده که اجازه استفاده از توان حداکثری فناوری را نمی دهد، مثلا ما اعتقاد داریم انتقال به طور شبانه روزی رخ می دهد اینکه معاملات بازار سرمایه تنها ساعت 9 تا 12:30 انجام گردد، دیگر پاسخگو نیست و در حقیقت ما می خواهیم یک بازار 24 ساعته و تهاتری داشته باشیم از طرفی در چارچوب فعلی شما می توانید یک سهام را بفروشید ولی نمی توانید سهام را به فرد خاصی منتقل کنید، می خواهیم فضایی را فراهم آوریم که فروشنده این دارایی را با یک فرد خاص یا دارایی خاص تبادل کند یعنی مثلا توکن فولاد را بفروشید و در مقابل توکن زعفران را بگیرید. چنین امکانی در بورس وجود ندارد یا یک فرد نمی تواند توکن خود را هبه یا هدیه کند.

وی با اشاره به اینکه ما در این زمینه با دشواری هایی روبرو هستیم، گفت: مصوبه هیئت دولت باعث می شد این حوزه به رسمیت شناخته گردد اما با از دستور کار خارج شدن این خواست محقق نشد و از سویی نهادهای فعلی روش های کلاسیک خود را قبول دارند که اتفاقاً خیلی هم خوب است و ما نیز ادعا نداریم از روش های آنها نمی توان به نتیجه رسید ولی نظر ما این است که در کنار روش های کلاسیک می توان روش های جدیدی را به مردم ارائه کرد و مردم راجع به اینکه از کدام یک استفاده نمایند ، تصمیم گیری و سپس انتخاب نمایند .

به گفته اسلامی این فناوری در بعضی بورس های جهانی به رسمیت شناخته می گردد و در بعضی خیر. در بعضی کشورها نیز گفته می گردد، احتیاج به مجوز نیست وقتی شما وارد بورس می شوید باید تبدیل به اوراق بهادار شوید بنابر این داخل بورس نشوید خارج از بورس عرضه کنید. موضوعی که در کشور با آن روبرو شدیم و دقیقا به این معناست، یعنی شما اپلیکیشن خود را داشته باشد اگر مردم حاضر هستند از شما بخرند ولی به مردم نگویید این اوراق بهادار و در چارچوب مقررات سازمان بورس است و تعهدی برای سازمان به دنبال نخواهد داشت البته موضع دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه به شما مجوز داده می گردد ولی مجبورید در چارچوب فرایندی که آن آنها اعلام می نماید، فعالیت کنید و درحقیقت محدودیت دارید.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که نحوه روبروه با فناوری احتیاجمند بازبینی است، این که می گویند در چارچوب ما جلو ببرید نشدنی است. فناوری که می آید قانونگذار به خاطر سرعت و پیچیدگی آن با تأخیر قانونگذاری می نماید اول فناوری می آید و بعد از مدتی قانونگذاری صورت می گیرد. خواست ما این است که طی این مدت ما را به عنوان سندباکس به رسمیت بشناسند، زود قضاوت نکنیم و تجربه ای که در مخالفت با بعضی فناوریها داشتیم، تکرار نکنیم.

اسلامی اضافه نمود: این فناوری آمده، مجموعه معتبری نیز در حال کار و پژوهش در خصوص آن است. می توان یک محدوده برای ابعاد ریالی و اقتصادی و البته زمانی برای این مجموعه تعیین کرد و اجازه دهند در محیطی رشد کند؛ تمام مقررات را رعایت و و رفتارهای این محیط را مطالعه نمایند. سپس با دید بهتری قانون گذاری نمایند. یعنی به جای روبروه غلط با فناوری روبرو هدفمند را داشته باشیم و قطعاً فناوری آسیب هایی دارد باید مواظب آن باشیم ما نمی خواهیم با چشم بسته کار کنید.

اسلامی توضیح داد: ما احتیاج به مجوز نداریم فقط می خواهیم جلوی ما را نگیرند، وقتی در اطلاعیه رسمی و تلویزیون گفته می گردد با رمزارزها مشکل داریم این سخنان به اعتماد مردم ضربه می زند و این خطر است. خواسته ما این است که به ما اجازه بدهند در محیط سندباکس این فناوری را انجام دهیم و پس از مدت شش ماه به ما مجوز بدهند تا در محیط واقعی این کار را انجام دهیم. این که در چارچوب های با وجود ناظر فناوری را عرضه کنیم هم باعث پایین آوردن ریسک ما می گردد و هم به قانون گذار یاری می نماید و هم باعث می گردد آینده فناوری از دست نرود.

وی در خصوص فعالیت شرکت نیز گفت: مجموعه ما کنسرسیومی با سابقه دو ساله است که 5 سهامدار 20 درصدی دارد، توسن، فناب، داده پرداز، پارسیان و بهسازان ملت که علاقه مند هستند راجع به حوزه بلاک چین و توکنایز کردن مطالعه نمایند هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 44984

به "هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید