واکنش مسکو به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز سه شنبه به اظهارات دیروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد.

واکنش مسکو به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص گفت که مسکو همچنان معتقد است ایران در چارچوب برجام باقی خواهد ماند و به تعهداتش به طور کامل پایبند می ماند.

وی در ادامه خواهان خویشتنداری همه طرف های مرتبط در این خصوص شد.

شایان ذکر است، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر دیروز در نشست خبری که در مجتمع هسته ای آب سنگین اراک برگزار گردید، گفت: ششم تیرماه (27 ژوئن) از مرز فراوری 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش فراوری به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از 300 کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از 3.67 درصد بیشتر خواهیم کرد.

گفتنی است، چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در 18 اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران گفت که بعضی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف نموده و فرصتی 60 روزه به کشورهای باقی مانده در توافق می دهد تا به تعهدات بانکی و اقتصادی خود عمل نمایند.

این در حالی است که در 8 ماه می سال 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 1397) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت.

گفتنی است، آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون 14 بار بر پایبندی ایران به توافق بین المللی برجام تصریح نموده است.

حدود 40 روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدارآمیز خود به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده بود تا به تعهدات شان به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی عمل نمایند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین نمایند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد نمود.

با این حال پیش از این اتحادیه اروپا در واکنش به مهلت 60 روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام نموده بود که هیچ ضرب الاجلی را از سوی تهران نمی پذیرد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28309

به "واکنش مسکو به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مسکو به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید