ورزش اول کشور در سراشیبی سقوط، کشتی دیگر اقبال عمومی ندارد!

به گزارش مجله سرگرمی، ورزش اول کشور در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و این رشته علاوه بر اینکه با مسائل اقتصادی زیادی روبه رو است حالا دیگر مورد اقبال عمومی هم قرار نمی گیرد.

ورزش اول کشور در سراشیبی سقوط، کشتی دیگر اقبال عمومی ندارد!

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران، زنگ خطر برای کشتی ایران به صدا درآمده است! این جمله از سوی رئیس فدراسیون کشتی مطرح شد. علیرضا دبیر که عمر ریاستش در فدراسیون کشتی چندان زیاد نیست؛ هفته گذشته در یک مصاحبه در خصوص شرایط فعلی ورزش اول کشور صحبت کرد. او خودش از نامداران کشتی ایران است و توانست در تیرماه سال گذشته رأی مجمع فدراسیون کشتی را از آن خود نمایند و بر کرسی ریاست بنشیند.

اما این روزها حال کشتی ایران خوب نیست و این را می توان به خوبی از صحبت های رئیس فدراسیون کشتی دریافت. او از کمبود بودجه فدراسیون کشتی ابراز نارضایتی می نماید و به گفته خودش فدراسیون کشتی باید دو بودجه دریافت کند؛ یکی برای کشتی آزاد و دیگری برای کشتی فرنگی! در هر رده سنی این دو رشته ورزشی اعزام های متعددی دارند و طبیعتاً با این بودجه محدود و از طرفی با ارزی که روز به روز قیمت آن سر به فلک می کشد طبیعی است که هر اعزام هزینه سنگینی به فدراسیون کشتی متحمل می نماید.

در نهایت نارضایتی دبیر از شرایط بودجه فدراسیون کشتی باعث شد تا رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص حمایت ها از این فدراسیون صحبت کند. صالحی امیری در این خصوص گفت: وزارت ورزش در حدود 15 میلیارد تومان برای این رشته در نظر گرفته است. همچنین حمایت های نقدی و غیرنقدی که در مجموع 30 میلیارد یاری غیر مستقیم و 2 و نیم میلیارد یاری مستقیم خواهد شد.اما به صراحت می گویم این عدد کافی نیست اما ما توان محدودی داریم؛ چون منابع کشور دچار چالش شده است.

به اعتقاد دبیر کشتی به عقب بازگشته است و این را به خوبی می توان از آمار کشتی گیران فعال دریافت. دبیر براساس آماری که ارائه داده گفته است: در اواخر دهه 70 حدود یک و نیم میلیون نفر کشتی گیر فعال داشتیم و امروز این تعداد زیر پنجاه هزار نفر رسیده است و این یعنی تا 5 سال آینده کشتی رو به تعطیلی می رود و چراغ قرمز و زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است.

طبیعتاً این آمار و ابراز نارضایتی رئیس فدراسیون کشتی خطر جدی برای ورزش اول کشور به وجود آورده است. ایران یکی از قطب های کشتی در دنیا است؛ اگرچه این روزها رقیبان جدی در دنیا داریم اما در اتحادیه دنیای همواره کشتی ایران از مدعیان اصلی بوده است و حالا عدم استقبال از کشتی می تواند برای این رشته در سال های آینده خطرآفرین باشد. به خصوص اینکه در گذشته هم زمزمه حذف از المپیک هم مطرح شده بود. در المپیک ریو تنها رشته ای که بلیت های آن به فروش نرفته بود رشته کشتی بود!

کشتی روزهای پر فراز و نشیبی پیش رو دارد؛ کمبود منابع اقتصادی این فدراسیون را با چالش های زیادی روبه رو نموده است؛ اگرچه تا المپیک توکیو 14 ماه زمان باقی مانده است اما شیوع ویروس کرونا عدم برگزاری مسابقات و البته بلاتکلیفی که این رشته در سراسر دنیا دارد مسائل زیادی به وجود آورده است.

در سال 2014 وقتی امیررضا خادم برای هیئت رئیسه اتحادیه دنیای خیز برداشت به دلیل نبود ارتباط و لابی ناکام ماند ولی پس از آن رسول خادم توانست این کرسی مهم و تأثیرگذار را به دست بیاورد هر چند که عملاً او جایگاه سوزی کرد و با استعفای خود این کرسی مهم از دست رفت. حالا فدراسیون علیرضا دبیر، نماینده ای از ایران را برای اتحادیه کشتی و عضویت در هیئت رئیسه معرفی نموده است. قرعه به نام حمید سوریان افتاد؛ نابغه کشتی ایران که چهره شناخته شده در مجامع بین الملل دارد اما قطعاً کسب رأی و به عضویت درآمدن در اتحادیه دنیای کشتی تنها به محبوبیت در مجامع بین المللی منجر نمی گردد و باید لابی های زیادی صورت بگیرد تا این اتفاق بیفتد.

407/

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95478

به "ورزش اول کشور در سراشیبی سقوط، کشتی دیگر اقبال عمومی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش اول کشور در سراشیبی سقوط، کشتی دیگر اقبال عمومی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید