چرا خواب هایمان را فراموش می کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، ما یک سوم عمرمان را در خواب هستیم، بخشی که شامل خواب و رویا می گردد. بیشتر اوقات این خواب ها را به یاد نمی آوریم، روزهایی هست که بعد از بیدار شدن حس می کنیم خوابمان در گوشه ای از ذهنمان ذخیره شده و آن را به یاد داریم اما چند دقیقه بعد تمام آن تصاویر محو شده و به عالم رویا برمی گردد. اگر این اتفاق در در عالم بیداری بیفتد و ما چیزی را با این سرعت فراموش کنیم حتما با نگرانی به پزشک مراجعه خواهیم کرد. اما چرا این موضوع در عالم خواب طبیعی است؟

چرا خواب هایمان را فراموش می کنیم؟

ما تمایل به فراموش کردن رویاهایمان داریم، کسانی که کمتر اعلام می کنند خواب دیده اند افرادی هستند که راحت تر خواب هایشان را فراموش می کنند. تحقیقات نشان داده است که حتی افرادی که سال ها خوابی تعریف نکرده اند یا فکر می کنند در تمام طول زندگیشان خوابی ندیده اند هم اگر در زمان مناسب از خواب بیدار شوند رویاهایشان را به خاطر خواهند آورد.

در عین حال کسانی هم وجود دارند که خواب هایشان را با تمام جزئیات به خاطر دارند. دانشمندان دریافتند که این افراد در خواب هوشیار تر هستند به این معنی که به طور مثال نسبت به محرک ها و صداهای اطراف واکنش نشان می دهند.

چرا برخی افراد رویا خود را به یاد می آورند؟

محققان با بررسی واکنش های مغزی در این افراد، متوجه شدند که دو بخش از مغز آن ها بیش از افرادی که معمولا اغلب رویاهایشان را فراموش می کنند فعالیت دارد. یکی از این بخش ها قشرجلوی پیشانی است که مسئول برقراری ارتباط بین مکان ها، اتفاقات و واکنش های احساسی است. بخش دیگر پیوندگاه گیجگاهی نام دارد که مسئول درک خودآگاهی و ثبت ظاهر خود و دیگران است. این دو بخش نه تنها در ایجاد رویا بلکه در به یاد آوردن آن ها هم نقش دارند.

علل فراموش کردن خواب چیست؟

دلیل اصلی این موضوع هنوز به طور قطع معین نیست اما فرضیه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. در یکی از این فرضیه ها اعتقاد بر این است که مغز ما تمایل دارد اطلاعات ضروری را ذخیره کرده و مسائل کم اهمیت تر را فراموش کند.

طبق تحقیق که در سال 2015 صورت گرفت، نشان داد که بین افرادی که رویا خود را به یاد می آورند و آن هایی که خوابشان را فراموش می کنند تفاوت های نورولوژیک وجود دارد.

محققان برای انجام این آزمایش فرکانس هایی از صدا را برای پخش اسم های کوچک تصادفی در هنگام خواب استفاده کردند و دریافتند که افرادی که در طول شب دفعات بیشتری از خواب بیدار شدند، بیشتر خواب خود را بازخوانی کرده و در هنگام بیداری اسامی بیشتری را پردازش کردند. در نتیجه تفاوت بین افراد در به یاد آرودن رویاها به دفعات بیدار شدن آن ها در طول شب مربوط است. این افراد به طور میانگین نیم ساعت از شب بیدار بوده اند در حالیکه افرادی که بیشتر دچار فراموش می شوند تنها 14 دقیقه بیدار بودند.

البته فرضیه های دیگری نیز در رابطه با علت فراموشی رویاها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

شما بیدار هستید اما هیپوکامپوس شما نه!

وقتی می خوابیم تمام بخش های مغز ما همزمان به خواب نمی روند. در سال 2011 طبق سحقیقات اجرا شده ثابت شد هیپوکامپوس آخرین بخش مغز است که به خواب می رود. هیپوکامپ یا هیپوکامپوس، منحنی شکل است و در هر دو نیمکره مغز قرار گرفته است. این بخش نقش اساسی در جابجایی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت دارد.همانطور که این بخش آخرین بخشی است که به خواب می رود، آخرین بخشی است که بیدار می گردد. بنابراین وقتی شما هنگام خواب دیدن بیدار می گرددی و تصاویر همچنان در حافظه کوتاه مدت شما است به دلیل بیدار نبودن کامل، هیپوکامپ نمی تواند آن را ذخیره کند.

البته این موضوع به این معنی نیست که در طول شب هیپوکامپوس شما غیر فعال است، بلکه کاملا فعال بوده و به جای ذخیره کردن تجربه جدید ما در خواب در حال نگهداری و طبقه بندی داده های موجود در مغز است. مطالعات نشان داده است که در برخی مراحل خواب هیپوکامپوس در حال ارسال اطلاعات به کورتکس مغز است و اطلاعاتی دریافت نمی کند. دانشمندان معتقدند این ارتباط یک جانبه به این بخش این امکان را می دهد که اطلاعات حافظه بلند مدت را برای ذخیره سازی به کورتکس بفرستد و اطلاعات جدید در آن ثبت نمی گردد.

تاثیر مواد شیمیایی عصبی در یادآوری خواب ها

دو پیام رسان عصبی به نام های استیل کولین و نورآدرنالین در ذخیره خاطرات ما نقش مهمی دارند و می توانند به کمبود توانایی ما در کدگذاری خاطرات جدید هنگام خواب هم مرتبط باشند. وقتی می خوابیم این دو دچار افت می شوند و زمانی که وارد مرحله حرکت سریع چشم ها در خواب یا (REM) می شویم فعالیت استیل کولین به میزان فعالیت آن در زمان بیداری برمی گردد.

مرحله REM مرحله ای است که معمولا خواب های واضحمان را می بینیم. برای اثبات ارتباط این دو پیام رسان و فراموش ما به تحقیقات بیشتری نیاز است اما حدس دانشمندان تاکنون بر این است که این دو پیام رسان در فراموش کردن خواب هایمان دخیل هستند.

راهکارهایی برای به خاطر نگهداشتن خواب ها

اگر از آن دسته از افرادی هستید که رویاهایشان را فراموش می کنند به سادگی و با تمرین دادن ذهن می توانید خواب هایتان را به یاد بسپارید.

برنامه خواب دقیق

تنها کافی است که راس ساعتی معین در شب بخوابید و راس ساعت بیدار شوید و حدود هفت تا نه ساعت خواب کافی داشته باشید. چیزی که قبل از خواب می خورید می تواند تاثیر زیادی در خواب شما داشته باشد، نوشیدنی های آرام بخش می تواند در آرام و راحت خوابیدن شما موثر باشد.

بیدار شدن به صورت طبیعی

افرادیکه به صورت طبیعی از خواب بیدار می شوند معمولا بهتر از آن هایی که با زنگ ساعت بیدار می شوند خواب هایشان را به خاطر دارند.

یادداشت کردن

همانطور که گفته شد دقایق اولیه ای که از خواب بیدار می شوید احتمالا تصاویر و خاطراتی از رویایتان را در ذهن دارید. با گذاشتن دفترچه ای مخصوص ثبت خواب هایتان می توانید هر بار که از خواب بیدار شده و چیزی به یاد آوردید را یادداشت کنید. در صورتیکه نوشتن تمام جزئیات برایتان سخت است می توانید به یادداشت کردن نکات کلیدی بسنده کنید.

خوراکی های معجزه آسا برای یک خواب راحت

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27730

به "چرا خواب هایمان را فراموش می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خواب هایمان را فراموش می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید