ژئوپلیتیک فضای مجازی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران، گروه بین الملل- مهدی پورحسنی: به تازگی مشتریان چینی که در خواست خرید سیم کارت را دارند یا از خدمات موبایل استفاده می نمایند طبق قانونی که در این کشور اجرایی شده است باید تصویر چهره را در موبایل اسکن نمایند.

ژئوپلیتیک فضای مجازی

هدف از این قانون این است که مردم از هویت واقعیشان برای بهره گیری از خدمات دیجیتال استفاده نمایند. بنابر گفته مقامات چینی این قانون ضمن تقویت ایمنی فضای مجازی به کاهش کلاهبرداری در این فضا یاری خواهد نمود.

علاوه بر این جمهوری خلق چین در حال مشارکت فعال و ایجاد استانداردهای بین المللی بکار گیری این فناوری در مهمترین سازمان تخصصی بین المللی ایجاد نرم های فنی فضای مجازی یعنی اتحادیه دنیای ارتباطات راه دور است.

دراین خصوص شرکت های زد تی ای و آهوا و چاینا تلکام چین که در لیست سیاه ایالات متحده هستند در اتحادیه دنیای مخابرات در حال ایجاد استانداردهای بین المللی فراوری دستگاه های نظارت و شناسایی و نظارت بر وسایل نقلیه و شهرها هستند.

برای ایجاد استانداردهای لازم برای فراوری محصولات دیجیتال، کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر با موسسات منطقه ای مانند کارگروه مهندسی اینترنت یا موسسه بین المللی مهندسان الکترونیک و برق کارمی نمایند ولی در اتحادیه دنیای مخابرات همه کشورها از جمله کشورهای دنیا سوم و آسیایی حضور فعال دارند و دارای گستردگی بیشتری بوده و چین در این سازمان فعال است.

در این تکنولوژی برای دسترسی افراد به خدمات و شناسایی افراد بجای اثر انگشت از چهره استفاده می گردد. سوال مهم این مقاله این است که هدف چین از حضور فعال در ایجاد استانداردهای توسعه این فناوری در اتحادیه دنیای ارتباطات راه دورچیست؟ درواقع طبق راهبرد طراحی شده در سال 2107 دردولت چین توسعه هوش مصنوعی به عنوان یکی از اولویت های راهبردی این کشور در رقابت های دنیای به ویژه در رقابت با ایالات متحده آمریکا مطرح شده است و فناوری تشخیص هویت چهره به عنوان یکی از فناوری های مهم این اکوسیستم است که آثار تجاری و امنیتی مهمی در رقابت کشور ها بر جای می گذارد.

در اختلاف بین چین وآمریکا در این خصوص ایالات متحده، چین را به استفاده از فناوری تشخیص چهره برای مبارزه با مخالفان متهم می نماید و چین نیز معتقد است اداره فدرال آمریکا برای تحقیقات قضایی از این فناوری استفاده می نماید.

به دلیل رقابت شدید این دو کشور در توسعه این فناوری چی دنگ یکی از پژوهشگران ارشد هوش مصنوعی معتقد است چینی ها فناوری های خودشان را بر پایه فناوری های آمریکایی ساخته اند ولی باید از این به بعد به خلاقیت و مبانی تکنولوژی خودشان متکی باشند.

در حال حاضر چین به بازاریابی در کشورهای گوناگون برای توسعه بازار محصولات این فناوری روی آورده است. به عنوان مثال شرکت چینی استارت آپی ییتا در اوگاندا مشغول نصب دوربین های نظارتی است یا شرکت چینی کلود واک و دولت زیمباوه برای توسعه دستگاه های نظارتی قرارداد امضا نموده اند. همچنین قرارداد شرکت وماکام در آفریقای جنوبی پانزده هزار دور بین نظارت در آفریقای جنوبی نصب نموده است.

رقابت بر سر مدیریت و کنترل فضای مجازی در ابعاد گوناگون به یکی از ابعاد رقابت ژئوپلیتیکی کشور ها در فضای مجازی تبدیل شده است این رقابت که تا دیروز بر سر مدیریت شبکه دنیای اینترنت بود با گسترش جامعه اطلاعاتی و ایجاد اکوسیستم دیجیتال دارای ابعاد گوناگونی شده است.

فناوری تشخیص هویت به عنوان یکی از زیر مجموعه های هوش مصنوعی به عرصه رقابت قدرت های بزرگ مانند چین و ایالات متحده در آمده است ایجاد استانداردهای توسعه این فناوری در سازمان های تخصصی بین المللی به ویژه اتحادیه دنیای ارتباطات راه دور توسط کشورها باعث شکل گیری نحوه استفاده از این فناوری و چگونگی توسعه اکوسیستم آن منجرخواهد شد از طرف دیگر ایجاد استانداردهای فناوری تشخیص هویت و همراه شدن کشورهای گوناگون با این استانداردها به توسعه صادرات و گسترش بازار کشورچین به عنوان ایجاد نماینده استانداردهای دنیای آن شده و فضای تاثیر گذاری این کشور را در فضای مجازی افزایش خواهد داد.

همچنین چگونگی توسعه این فناوری و ایجاد نرم های متناسب با آن تاثیرات مهمی بر توسعه سیاسی و اجتماعی کشورهای مختلف دنیا بر جای خواهد گذاشت. در نهایت ایجاد جاده ابریشم مجازی توسط چین در چارچوب ابر پروژه یک جاده- یک کمربند و مشارکت در ایجاد استاندارد های بین المللی دیجیتال و توسعه بکار گیری فناوری های چینی در عرصه کشورهای حاضر در این پهنه از راهبرد های مهم چین برای رقابت با ایالات متحده در عرصه فضای مجازی در قرن بیست و یکم، الگوهای توسعه سیاسی اجتماعی در کشورهای مختلف دنیا و شیوه توسعه فضای مجازی در آنها و جامعه اطلاعاتی دنیای خواهد بود.

منابع:

https://www.technologyreview.com/f/614781/all-new-cellphone-users-in-china-must-now-have-their-face-scanned/

https://www.theguardian.com/world/2019/dec/02/china-brings-in-mandatory-facial-recognition-for-mobile-phone-users

https://www.ft.com/content/c3555a3c-0d3e-11ea-b2d6-9bf4d1957a67

https://www.scmp.com/week-asia/geopolitics/article/3014868/how-us-plans-crack-down-chinese-facial-recognition-tech-used

https://www.scientificamerican.com/article/will-china-overtake-the-u-s-in-artificial-intelligence-research/

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65776

به "ژئوپلیتیک فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژئوپلیتیک فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید