8 ویتامین و ماده مغذی که کمبود آن ها باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید می گردد

حتما شما هم تا به حال در زمان استرس و اضطراب این جمله را شنیده اید: یک قرص بخور آروم شی. اما آیا واقعا قرص یا مکملی وجود دارد که با خوردن آن احساس آرامش کنید و اضطراب و استرس از شما دور گردد؟ طبق آمار انجمن روانشناسان آمریکا 75 درصد بزرگسالان در طول یک ماه به طور متوسط سطح بالای استرس را تجربه می نمایند. استرس می تواند به بدن آسیب جدی وارد کند و باعث تنش عضلانی، ناراحتی معده و مسائل خواب گردد. علاوه بر این استرس و اضطراب ریسک ابتلا به بیماری های فشار خون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت را هم بالا می برد. اما کمبود کدام ویتامین ها و مواد مغذی باعث استرس می گردد و برای کاهش استرس بهتر است چه قرص ها یا همان مکمل ها یا مواد غذایی بخوریم؟ در خصوص 8 ویتامین و ماده مغذی که کمبود آن ها باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما می گردد را از سایت و در مجله خبرنگاران بخوانید.

8 ویتامین و ماده مغذی که کمبود آن ها باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید می گردد

1-ویتامین B5

اگر دوست دارید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث استرس می گردد ویتامین های گروه B و به خصوص B5 در پله نخست قرار می گیرد. ویتامین B5 که به نام اسید پانتوتنیک هم شناخته می گردد نقش مهمی در فراوری هورمون های آدرنالین دارد و به عنوان ویتامین ضد استرس شناخته می گردد. زمانی که مقادیر کافی ویتامین B5 در بدن وجود دارد می تواند ترشح کورتیزول را پایین نگه دارد و همان طور که می دانید هورمون کورتیزول مسئول ایجاد استرس و اضطراب در فرد است.

از سوی دیگر ویتامین B5 در ترکیب با سیستیمین و ATP کوآنیزم A را به وجود می آورند. کوآنزیم A کاتالیزوری است که به عملکرد سایر آنزیمهای موجود در بدن ما یاری می نماید. از سوی دیگر در متابولیزه و یا سوخت و ساز مناسب چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها احتیاج به کوآنزیم A است و این چیزی است که به انرژی تبدیل می گردد. چنان چه فراوری انرژی کاهش یابد، آنگاه فرد قادر به انجام فعالیتها با همان قدرت و جدیت نخواهد بود و این امر منجر به اضافه وزن و همچنین افسردگی در فرد می گردد. برای تامین ویتامین B5 مورد احتیاج بدن گوشت مرغ، قارچ، انواع بادام، جو، انواع حبوبات، انواع ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز، آووکادو، گوجه فرنگی و بروکلی بخورید.

2-ویتامین B6

کمبود کدام ویتامین باعث استرس می گردد؟ قطعا یکی از مهم ترین این ویتامین ها B6 است. این ویتامین که به نام پیریدوکسین هم شناخته می گردد به سنتز هورمون های استرس یعنی اپی نفرین و نوراپی نفرین یاری می نماید. این بدان معنی است که وقتی بدن تحت تاثیر استرس قرار می گیرد B6 کمتری برای پیش بردن سایر عملنمودهای آن وجود دارد. علاوه بر این ویتامین B6 برای ساخته شده انتقال دهنده عصبی GABA، ترشح هورمون های سروتونین و دوپامین که مسئول ایجاد حس خوب هستند ضروری است. GABA انتقال دهنده و مهار نماینده اصلی در مغز مهره داران است، به کنترل اضطراب یاری می نماید و کمبود GABA ممکن است به تشنج، استرس و اضطراب منجر گردد. نتیجه یک تحقیق که در سال 2014 در استرالیا صورت گرفت نشان می دهد که با بالا رفتن سطح ویتامین B6 در بدن میزان استرس و اضطراب هم کاهش پیدا می نماید.

در مجموع ویتامین های گروه B از اسید فولیک یا همان ویتامین B9 گرفته تا تیامین همه در کاهش استرس موثرند. غلات کامل، گوشت قرمز و گوشت بوقلمون، انواع تخم مرغ و حبوبات شامل لوبیا، عدس و انواع نخود سرشار از ویتامین B هستند.

3-ویتامین C

اگر چه ویتامین C به خاطر سرشار بودن از آنتی اکسیدان بیشتر در نقش ارتقای سیستم ایمنی بدن ظاهر می گردد اما کمبود آن باعث ایجاد استرس و اضطراب هم می گردد. زمانی که بدن شما دچار استرس و اضطراب می گردد مقدار ویتامین C به طور طبیعی در بدن ما کاهش پیدا می نماید. در واقع هر چه میزان ترشح هورمون کورتیزول در بدن افزایش پیدا می نماید مقدار ویتامین C در بدن کم می گردد. پس وقتی دچار استرس و اضطراب می شوید با مصرف مقادیر مناسب ویتامین C یا مصرف مکمل های ویتامین C می توانید استرس را تا حد زیادی کاهش دهید. مرکبات، انواع توت، کلم بروکلی و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C هستند.

4-اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 از جمله بهترین ویتامین ها برای غلبه برای التهاب در بدن و پایه و اساس سلامت مغز و سیستم عصبی هستند. طبق نتایج یک تحقیق اجرا شده در این زمینه مصرف اسید چرب امگا 3 با بهبود خلق و خو و کاهش استرس ارتباط مستقیم دارد.

لوبیا و باقلا، آووکادو، کدو حلوایی، گردو، تخمه کدو، سویا، برنج قهوه ای ،انواع ماهی چرب، تخم مرغ، روغن کلزا و اسفناج و کاهو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

5-منیزیم

مواد غذایی سرشار از منیزیم در کاهش استرس و اضطراب موثرند. منیزیم بدن را ریلکس نموده و سطح استرس را با کنترل ترشح هورمون کورتیزول کاهش می دهد. برای این که منیزیم کافی به بدن برسد این مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید: انواع مغزها و آجیل، سبزیجات برگ سبز، آووکادو، شکلات تلخ، لبو و چغندر.

6-ویتامین D

به محض این که سطح ویتامین D در بدن کاهش پیدا می نماید میزان استرس هم افزایش پیدا می نماید. مشکل اینجاست که قسمت اعظم ویتامین D دریافتی از نور آفتاب تامین می گردد و همین مسئله در فصل زمستان نمود بیشتری پیدا می نماید. برای تامین ویتامین D مورد احتیاج بدن به خصوص در فصل زمستان ماهی، لبنیات کامل، انواع تخم مرغ و قارچ بخورید.

7-زینک یا روی

ضعف سیستم ایمنی بدن مساوی است با افسردگی و استرس و زینک یا همان روی یکی از عوامل قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است. زینک سطح مس را در بدن متعادل نگه می دارد و همین امر رابطه مستقیمی با سلامت سیستم عصبی کاهش استرس و اضطراب دارد. علاوه بر این وجود مس برای سوخت و ساز سالم و تقویت استخوان صدف، جگر، انواع تخم مرغ، گوشت قرمز و بوقلمون، کدو حلوایی و کنجد سرشار از زینک هستند.

8-سلنیوم

استرس می تواند باعث بروز واکنش های فیزیکی در بدن گردد که به مغز آسیب می رسانند. در جریان این واکنش های این رادیکال های آزاد هستند که به نورون ها یا همان سلول های عصبی مغز آسیب می رساند. در این میان مواد مغذی آنتی اکسیدانی مثل سلنیوم به کاهش رادیکال های آزاد و کاهش استرس یاری می نمایند. برای دریافت سلنیوم مورد احتیاج بدن میگو، ماهی تون و ساردین، انواع مغزها و آجیل، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو و سیر بخورید.

منبع: افق کوروش

به "8 ویتامین و ماده مغذی که کمبود آن ها باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ویتامین و ماده مغذی که کمبود آن ها باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید