اقتصاد منطقه یورو در راستا بازگشت به شرایط عادی

به گزارش مجله سرگرمی، شهروندان کشورهای منطقه یورو در حال بازگشت به رستوران ها و مراکز تفریحی، رزرو کردن هتل ها برای تعطیلات هستند و از سوی دیگر بسیاری از آنها با برداشته شدن محدودیت ها می توانند با استفاده از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به محل کارشان بروند.

اقتصاد منطقه یورو در راستا بازگشت به شرایط عادی

بر اساس آمارهای غیررسمی، نشانه هایی از بازگشت فعالیت های اقتصادی در منطقه یورو به الگوی قبل از همه گیری کووید-19 مشاهده می گردد. در بسیاری از کشورهای منطقه یورو، استفاده از حمل ونقل عمومی و سفرهای درون شهری با خودروی شخصی برای رسیدن به محل کار به بالاترین اندازه آن از اوایل سال گذشته میلادی رسیده است. شاخص های جایگزین (مانند تغییرات در سفرهای درون شهری) از شروع همه گیری کووید-19 مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است. این شاخص ها اگرچه در مقایسه با شاخص ها و آمارهای رسمی جامعیت و کمتری دارند و کمتر می توان به آنها اتکا کرد، اما دسترسی سریع تری را به معیارهای نسبی برای سنجش فرایند فعالیت های اقتصادی فراهم می نمایند.

برت کالینز، اقتصاددان مؤسسه تحقیقات اقتصادی و اقتصادی ING هم در مورد بهبود محسوس فعالیت های اقتصادی در منطقه یورو می گوید: چندین معیار سنجش فعالیت های اقتصادی اکنون در سطحی بسیار بالاتر از تابستان سال گذشته قرار دارند و این باعث می گردد که انتظارات از بهبود فوری اقتصاد بالاتر برود.

با کاهش شیوع ویروس کرونا در اروپا، اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرایند بازگشایی اقتصادشان را شروع نموده اند و در نتیجه این تحولات، اطمینان مصرف نمایندگان هم بهبود یافته است. آمار ابتلا به کووید-19 در اتحادیه اروپا از ماه مه امسال به سرعت کاهش یافته و حدود نیمی از جمعیت اتحادیه اروپا حداقل یک دوز واکسن کووید-19 دریافت نموده اند؛ هرچند کماکان نگرانی هایی از احتمال شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا موسوم به دلتا وجود دارد.

جک آلن رینولدز، اقتصاددان مؤسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس لندن معتقد است که با برداشته شدن محدودیت های مرتبط با همه گیری کرونا، عموم مردم بیش از پیش به بازگشت به زندگی عادی و فعالیت هایی که قبل از همه گیری کرونا انجام می داده اند، تمایل دارند. آمارهای Google Mobility از سرویس های شرکت گوگل که تردد در سطح خیابان ها را با استفاده از تصاویر ماهواره ای رصد می نماید، حاکی از این است که سفرهای درون شهری برای رسیدن به محل کار در اقتصادهای عظیم منطقه یورو -از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا- در اواسط ماه جاری میلادی (هفته گذشته) اگرچه نسبت به ماه ژانویه سال 2020 (قبل از همه گیری کرونا در اروپا) حدود 10 درصد کاهش یافته است، اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل افزایش بسیار زیادی نشان می دهد و به بالاترین اندازه خود از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در اروپا رسیده است.

از سوی دیگر داده های وب سایت ترافیک سنجی SimilarWeb نشان می دهد که هم زمان با بازگشت شهفرایندان به محل کار خود، ترافیک سایت ها و پلتفرم های فعال در حوزه کنفرانس های آنلاین و تجارت الکترونیک به اندازه چشمگیری نسبت به اوایل امسال میلادی کاهش یافته است.

علاوه بر این، آمار مرخصی افراد شاغل در کشورهای اسپانیا و آلمان در ماه مه به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و تعداد افرادی که یارانه اشتغال دریافت می نمایند به کمترین حد خود در امسال میلادی رسیده است. از طرفی بر اساس گزارش وب سایت کاریابی Indeed تعداد آگهی های استخدام در کشورهای منطقه یورو از ماه آوریل امسال تا به امروز رشد قابل توجهی داشته است.

آمارهای گوگل هم نشان می دهد که در بعضی کشورهای منطقه یورو حضور شهفرایندان در فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و اتوبوس به بالاترین سطح خود از زمان شروع همه گیری کووید-19 رسیده و بازدید شهفرایندان بسیاری از شهرهای اروپایی از مراکز خرید و امکان تفریحی هم در مقایسه با تابستان گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در آلمان، رزرو میز در رستوران ها و مخارج مصرف نمایندگان در روزهای سپری شده از تابستان امسال (بیش از سه هفته بر اساس تقویم میلادی) بالاتر از دوره مشابه سال 2019 -یعنی چندین ماه قبل از شیوع ویروس کرونا- بوده است.

جک آلن رینولدز از مؤسسه کپیتال اکونومیکس لندن می گوید بعضی مصرف نمایندگان از سال گذشته مبالغ قابل توجهی را پس انداز نموده اند و ممکن است اکنون مایل به خرج کردن پس انداز اضافی خود باشند که این می تواند مخارج مصرف نمایندگان را به موتور محرک رشد اقتصادی کشورها در ماه های آینده تبدیل کند.

با این حال، بعضی حوزه ها در اقتصاد اروپا و دنیا از جمله زنجیره های تأمین هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به سطح نرمال دارند. به گفته کیارا زانگارلی، اقتصاددان هلدینگ ژاپنی نامورا، فعالیت های صنعتی در دنیا به علت اختلال در زنجیره های تأمین و کمبود مواد خام همچنان پایین تر از سطح مطلوب هستند و احتمالاً این شرایط به نیمه دوم امسال میلادی هم کشیده خواهد شد. از طرفی هنوز در بعضی کشورها اروپایی سالن های تئاتر و سینما باز نشده اند یا با ظرفیت محدود فعالیت می نمایند.

ترافیک هوایی در اروپا هم اگرچه به بالاترین اندازه خود از ابتدای همه گیری کرونا تا به امروز رسیده است، اما در مقایسه با اوایل تابستان سال 2019 حدود 50 درصد کاهش نشان می دهد. فابیو بالبونی از اقتصاددانان شرکت خدمات اقتصادی و بانکداری HSBC در این خصوص تأکید می نماید: ما درباره منظره بهبود کامل بخش گردشگری در امسال کمتر خوش بین هستیم و این مسئله به ویژه بر اقتصادهایی که وابستگی زیادی به گردشگران خارجی دارند، تأثیرگذار خواهد بود.

اما توماس دی ووراک، اقتصاددان مؤسسه تحقیقاتی آکسفورد اکونومیکس می گوید آمار جستجوهای اینترنتی مرتبط با فعالیت ها و مقاصد گردشگری طی هفته های اخیر رشد خارق العاده ای داشته و این نشان می دهد که افزایش تقاضا در بخش گردشگری در راه است. علاوه بر این، طی هفته های اخیر آمار رزرو آنلاین اقامتگاه ها و واحدهای مسکونی با اجاره کوتاه مدت شاهد رشد بسیار سریعی بوده است و این هم یک نشانه مثبت دیگر از بهبود اوضاع در بخش گردشگری قلمداد می گردد.

در بسیاری از منطقه ها آلمان و فرانسه، اندازه رزرو اقامتگاه ها در مقایسه با ماه ژوئن سال 2019 بسیار بالاتر است که این می تواند ناشی از تمایل شهفرایندان این کشورها به گذراندن تعطیلات در کشور خود به جای سفر به کشورهای دیگر باشد. توماس دی ووراک در این خصوص می گوید: انتظار می رود که در تابستان امسال اوضاع گردشگری داخلی در کشورهای اروپایی بسیار خوب باشد؛ اینکه مصرف نمایندگان از قبل خود را کاملاً برای دوره پس از برداشته شدن محدودیت ها آماده نموده اند، نشانه خوبی است.

در مجموع اقتصاددانان بیش از پیش امیدوارند که اقتصاد منطقه یورو هرچه زودتر بهبود یابد. هفته گذشته بانک مرکزی اروپا (ECB) پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2021 را با 0.6 واحد درصد افزایش نسبت به پیش بینی قبلی، به 4.6 درصد رساند و بعضی اقتصاددانان می گویند اقتصاد منطقه یورو حتی می تواند در همین پاییز امسال از اثرات همه گیری ویروس کرونا خلاص گردد.

iraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان

italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار

itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 149945

به "اقتصاد منطقه یورو در راستا بازگشت به شرایط عادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد منطقه یورو در راستا بازگشت به شرایط عادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید