تسکین زخم معده با مصرف این مواد غذایی

به گزارش مجله سرگرمی، زخم معده یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است که می توان با مصرف بعضی مواد غذایی آن را تسکین داد.

تسکین زخم معده با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرنگار ، به نقل از مدیسن نِت، زخم معده یکی از بیماری هایی است که طی آن غشای داخلی معده دچار جراحت می گردد. گرچه این بیماری می تواند افراد جوان را هم درگیر کند، اما زخم معده در افراد بالای 60 سال بسیار رایج است. بعلاوه این موضوع در مردان شایع تر از زنان است.

زخم زمانی بروز می نماید که اسید معده که مسئول هضم غذاست به دیواره معده آسیب وارد می نماید. اصلی ترین علت بروز این حالت هم ابتلا به عفونت های باکتریایی به ویژه هلیکوباکتر است. علت دیگر زخم معده استفاده بلند مدت از دارو های ضدالتهاب غیراستروئیدی است.

برای یک مدت طولانی تصور عمومی این بود که زخم معده ناشی از یک سبک زندگی خاص است. برای مثال، بسیاری تصور می نمایند خوردن غذا های تند و استرس زیاد می تواند باعث بروز زخم معده گردد. این درحالی است که تا به امروز شواهد متقنی در این باره ارائه نشده است.

از آنجا که بخش میانی شکم محل قرار گرفتن چندین اندام مختلف است، بعضی مردم در شناسایی زخم معده دچار تردید می شوند و گاهی آن را با مسائل سایر اندام ها اشتباه می گیرند. علائم رایج زخم معده شامل موارد ذیل می گردد:

1- احساس ناخوشی در بین دو وعده غذایی

2- درد معده به ویژه دردی که باعث بیدار شدن شما از خواب در طول شب گردد.

3- احساس سیری زودتر از حد معمول

4- بروز نفخ شکم و یا احساس درد معده

5- دردی که به صورت متناوب برای روز ها و هفته ها بروز نموده و متوقف گردد.

در صورتی که زخم معده پیشرفت کند، علائم شدیدتری همانند حالت تهوع، استفراغ خونی، وجود خون در مدفوع، درد در پشت و کاهش وزن بی علت بروز می نماید که در این حالت مراجعه به پزشک لازم است.

در کنار توجه به مراقبت های پزشکی و مصرف دارو، متخصصان همیشه بر داشتن یک رژیم غذایی متناسب با زخم معده تاکید دارند. از توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به زخم معده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- از رژیم غذایی حاوی فیبر مانند غلات کامل، دانه کتان، آجیل، پرتغال، سیب، و هویج تبعیت کنید.

2- مواد غذایی غنی از ویتامین A مانند بروکلی، سیب زمینی شیرین، کلم و اسفناج بهره ببرید. ویتامین A باعث افزایش سطح مخاط فراوری شده در راستا دستگاه گوارش شده و مانع از آسیب جداره معده از طریق اسید می گردد.

3- مصرف چای سبز یک روش طبیعی برای مبارزه با هلیکوباکتر که از عوامل بروز زخم معده است، می گردد.

4- مواد غذایی غنی از فلاونوئید مانند سیر، پیاز، کرنبری، توت فرنگی، بلوبری، و نخود فرنگی بهره ببرید. تحقیقات نشان داده است فلاونوئید می تواند مانع از گاستریت مزمن، عفونت های ناشی از هلیکوباکتر، و زخم معده گردد.

5- آب کرنبری هم خطر رشد هلیکوباکتر را کاهش داده و از التهاب جلوگیری می نماید.

در کنار موارد ذکر شده، مصرف بعضی مواد غذایی مانند شیر، کافئین، بعضی گوشت ها، غذا های تند و پرنمک، غذا های حاوی چربی زیاد و شکلات می تواند خطر بروز زخم معده را تشدید کند.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159737

به "تسکین زخم معده با مصرف این مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسکین زخم معده با مصرف این مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید