خبرنگاران امنیت پایدار قزوین در گرو توسعه راه های روستایی

به گزارش مجله سرگرمی، قزوین - خبرنگاران - جمهوری اسلامی در حوزه ریشه کنی فقر در مناطق محروم و کم برخوردار مانند روستاها طی سال های گذشته با توسعه شبکه راه های ارتباطی توانسته خدمات قابل توجهی را در بخش بهداشت، آموزش، آبادانی و امنیت پایدار به شهروندان خود ارایه دهد و این مساله در استانی مانند قزوین با شاخصه های مهم و اساسی نمود بیشتری داشته است.

خبرنگاران امنیت پایدار قزوین در گرو توسعه راه های روستایی

همانگونه که همواره از راه به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه یاد شده، راه های روستایی به عنوان یکی از شریانی ترین شاخص های مهم اجتماعی، مالی، فرهنگی، کشاورزی، به خصوص گردشگری به شمار رفته و احداث و گسترش آن طی چهار دهه گذشته توانسته صندلی ویژه ای را در توسعه این مناطق در کشور فراهم آورد.

بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که با توسعه راه های ارتباطی و به دنبال آن ایجاد شبکه های خدمات رسان مانند برق، آب و گاز و همچنین توسعه فضاهای آموزشی و ایجاد کارگاه های تولیدی جهت اشتغال می توان علاوه بر جلوگیری از مهاجرت و فرایند رو به گسترش مناطق حاشیه نشین شهرهای عظیم، از روستا به عنوان یک کانون مهم تولیدی در فصول مختلف مالی، به خصوص گردشگری یاد کرد.

استان قزوین با 15 هزار و 626 کیلومتر مربع، حدود یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده اما به لحاظ موقعیت سوق الجیشی، یکی از کریدورهای مهم ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور به شمار رفته و از گذشته های دور نیز در حوزه حمل و نقل مسافر و کالا نقش مهمی را به خود اختصاص داده است.

اما داستان راه های ارتباطی روستاهای این استان حکایت دیگری دارد تا جایی که از پنج هزار کیلومتر راه مناطق روستایی، تنها نیمی از آن آسفالت بوده که بخش اعظمی از آن نیز دارای عمر بین 30 تا 40 سال دارند که برای آنالیز آخرین شرایط آن خبرنگارانی مرکز قزوین گفت و گوی اختصاصی را با جواد حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به انجام رسانده است.

خبرنگاران.جداسازی راهداری از وزارت راه و شهرسازی چه وظایف جدیدی را پیش روی این سازمان قرار داد؟

براساس مصوبه تیرماه سال 95 شورای عالی اداری، معاونت راهداری از وزارت راه و شهرسازی جدا و با ادغام اداره کل حمل و نقل و پایانه ها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور شکل گرفت.

با تشکیل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان ها، وظیفه ایمن سازی و نگهداری از راه های روستایی و همچنین تمامی مباحث و موضوعات مربوط به حوزه حمل و نقل کالا، مسافر و پایانه ها نیز به آن واگذار شد.

خبرنگاران. گزارشی از آخرین شرایط راه های روستایی استان قزوین ارایه دهید.

استان قزوین دارای پنج هزار کیلومتر راه روستایی است که از این میان حدود 51 درصد آن آسفالته بوده که بهره برداران از خدمات آن در طول سال بهره مند بوده و مابقی آن نیز خاکی که البته 700 کیلومتر آن به صورت شوسه و در مراکز جمعیتی و روستاهای دارای خانوار واقع شده است.

1800 کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده دیگر نیز جیپ رو و راه هایی که فاقد مشخصات بوده و در مراکز کم جمعیت واقع بوده و یا به عنوان راه های عشایری (به صورت ییلاق و قشلاقی) و یا اینکه در بین مزارع، باغات و اراضی کشاورزی قرار داشته و یا اینکه به عنوان راه دوم و جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.

احداث و توسعه راه های روستایی براساس میزان جمعیت مناطق صورت می پذیرد

مهم بودن موقعیت جغرافیایی، شرایط مناسب کشاورزی و دامداری و همچنین توسعه مالی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد زیرساخت های لازم از جمله راه بوده تا جایی که توسعه و احداث راه های روستایی در سال های گذشته براساس میزان جمعیت مناطق توسط راه و ترابری و سپس راه و شهرسازی صورت گرفت و طی سال های گذشته و در قالب نهضت آسفالت این کار توسط وزارت راه و شهرسازی در استان های سراسر کشور برای روستاهایی با جمعیت بیش از 50 خانوار صورت گرفت که بخش اعظمی از راه های موجود حاصل همین کار بود که بعدها این مساله برای روستاهایی با جمعیت 20 خانوار نیز به مورد اجرا گذاشته شد.

به هر حال نقش جمعیت در توسعه و آسفالت راه های روستایی بسیار حایز اهمیت بوده و به عنوان اصلی ترین شاخص در نظر گرفته شده است.

امروز برای آسفالت هر کیلومتر راه روستایی در دشت و اراضی هموار 400 تا 500 میلیون تومان و برای مناطق کوهستانی و صعب العبور تا 900 میلیون تومان اعتبار احتیاج است که با توجه به وجود 700 کیلومتر راه شوسه موجود در استان قزوین به 450 میلیارد تومان از محل منابع ملی و استانی احتیاجمندیم تا با انجام آن بتوانیم شرایط به نسبت مطلوبی را برای مردم ساکن در این مناطق فراهم آوریم.

خبرنگاران.ضمن اعلام هزینه های لازم جهت نگهداری از راه های روستایی، سال گذشته چه میزان اعتبار در این زمینه به استان تخصیص یافته است؟

براساس نرم جهانی، همه ساله برای حفظ شرایط مطلوب چهار تا 6 درصد از ارزش ساخت راه ها به نگهداری از آن باید تخصیص یابد که با توجه به وجود 2500 کیلومتر راه آسفالته روستایی، حدود 450 میلیارد تومان برای این منظور احتیاج است.

سال گذشته 21 میلیارد تومان مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین براساس مصوبات کمیته های برنامه ریزی شهرستان های استان صورت گرفت که تا امروز تنها 27 درصد آن تخصیص یافته است.

در حوزه زیرسازی، ساخت و توسعه راه های آسفالت روستایی همه ساله با مطالبات مردمی و بعضی درخواست ها روبرو هستیم که در این رابطه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کوشش دارد تا با توجه به ظرفیت، امکانات و ماشین آلات موجود خود و در قالب طرح ابرار اقدام به آسفالت و روکش بعضی از راه های ارتباطی اولویت دار کند و براین اساس نیز سال گذشته این طرح در سه محور داخلی در مورد بازگشایی، تعریض و زیرسازی در مناطق الموت و سایر بخش های استان به مورد اجرا درآمده و همچنان هم ادامه دارد.

خبرنگاران.اعتبارات راه روستایی چگونه معین می گردد؟

ردیف اعتباری در مورد ساخت و توسعه راه های روستایی تا سال گذشته در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سپس سازمان راهداری کشور ارزیابی و تخصیص می یافت اما سال جاری این بخش از اعتبارات به استان ها تفویض داده شده تا مدیران استانی براساس اولویت ها، برنامه ریزی و تصمیم گیری نمایند.

به همین منظور کمیته های برنامه ریزی شهرستان های استان وظیفه اعلام میزان اعتبارات مورد احتیاج را در حوزه احداث، تکمیل، زیرسازی و ترمیم راه های روستایی برعهده داشته و جلسات مربوط به این مساله اواخر خرداد ماه جاری و یا اوایل تیرماه آینده تشکیل خواهد شد.

راه های روستایی قزوین با توجه به گذر زمان و سیکل های یخبندان همراه با بارندگی ها و وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و رانش و اینکه در حوزه گردنه های برف گیر نیز جزو پنج استان کشور واقع شده است، هیچگاه در امان نبوده و آسیب های جدی و فراوانی را در دهه های گذشته متحمل شده و در عین حال موضوع عبور بارهای غیرمجاز از سوی معادن فعال موجود در بخش های مختلف هم باعث آسیب رساندن دوچندان آن شده است.

هم اکنون حداقل 30 درصد از راه های روستایی استان قزوین احتیاجمند به روکش و آسفالت بوده که برای انجام این منظور احتیاجمند 450 میلیارد تومان اعتبار هستیم، در حالی که اداره کل راهداری استان در قالب طرح ابرار، جابر و اقدام واکنش سریع همه ساله نسبت به ترمیم و بازسازی این گونه راه ها نموده است.

فلسفه نگهداری از راه های روستایی تمام ناشدنی است

فلسفه نگهداری از راه ها تحت هر شرایطی، تمامی ناشدنی است و هیچ عدد و برآورد دقیقی نیز برای آن وجود ندارد تا جایی که موضوع نگهداری و ایمن سازی از راه برای متولیان آن به عنوان یک موجود زنده، جاری و ساری هست و همواره هم احتیاجمند اعتبارات خاص و ویژه در این حوزه هستیم.

خبرنگاران.چاره اندیشی های لازم در مورد جلوگیری از ورود کامیون های معادن با بارهای غیرمجاز به جاده های روستایی استان شده است؟

با توجه به اینکه راه های روستایی با میزان تناژ بار و ترافیک عبوری معمول طراحی می شوند، مبنا و ملاک طراحی ها نیز برهمین اساس صورت می گیرد و به همین منظور از سال گذشته با برنامه ریزی کارشناسان این حوزه در مورد نحوه استفاده معادن از راه های موجود، ورود جدی پیدا نموده ایم.

راه های روستایی برای ترافیک محدود و لحاظ شدن میزان ظرفیت بار طراحی می شوند که با وجود فعالیت بعضی معادن در راستا این گونه راه ها، شاهد از بین رفتن یک یا 2 لایه از روکش آسفالت در طول گذر زمان هستیم و به همین منظور سال گذشته این موضوع در کمیسیون ایمنی راه ها و شورای معادن مطرح و قرار شد تیم های نظارتی با مشارکت پلیس راه در سطح این جاده ها ورود پیدا نمایند.

به همین منظور، معادن فعال نیز قرار شد برای تردد کامیون هایشان راستاهای اختصاصی احداث و در صورت تردد از راه های موجود، بار کامیون های خود را با ظرفیت های استاندارد عبور دهند.

سه تیم عملیاتی هم برای این منظور از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در نظر گرفته شده تا در ساعت های نامشخص در جاده های روستایی مورد استفاده معادن حضور یافته و با باسکول های سیار خود اقدام به اندازه گیری میزان بار کامیون های عبوری نمایند.

30 درصد از راه های روستایی استان تحت عبور بار معادن هستند

تعداد ماشین آلات سبک و سنگین اداره کل راهداری استان قزوین بالغ بر 288 دستگاه بوده و سن این ناوگان نیز به 19 سال رسیده اما برای چابک سازی و انجام عملیات واکنش سریع این نرم باید به کمتر از 10 سال برسد و به همین منظور پارسال 10 میلیارد تومان صرف خرید این تجهیزات شد.

سالانه همچنین برای سرپا نگهداشتن ماشین آلات راهداری برای مواقع بحرانی 10 میلیارد تومان هزینه نگهداری از آنها می گردد که با توجه به تراکم موجود جاده های ارتباطی، احتیاجمند 50 دستگاه دیگر از ماشین آلات سنگین راهداری هستیم.

26 راهدارخانه در سطح استان نیز وظیفه حفظ و نگهداری از راه های ارتباطی اصلی و فرعی راه های استان را برعهده داشته که در این زمینه احتیاجمند احداث چهار باب راهدارخانه جدید با صرف 20 میلیارد تومان اعتبار در آزادراه های قزوین - رشت، قزوین - زنجان و جاده اصلی در دست احداث راه اصلی قزوین - تنکابن هستیم.

حوزه راهداری کاری سخت، شیرین و پرصوابی است و علی رغم همه سختی های آن، راهداران استان شبانه روز برای خدمت رسانی به شهفرایندان فعالیت دارند و در این راه احتیاجمند نگاه ویژه برای یاری رسانی به هموطنان خود هستیم چرا که با وجود تمامی کمبودها، به صورت شبانه روزی باید بستری امن و ایمن را برای حوزه کالا و مسافر فراهم آوریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95298

به "خبرنگاران امنیت پایدار قزوین در گرو توسعه راه های روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امنیت پایدار قزوین در گرو توسعه راه های روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید