گردشگری و صنایع دستی باید نقش مهم تری در اقتصاد کشور ایفا نمایند، گردشگری زیارت به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است

به گزارش مجله سرگرمی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: عمده سوغات گردشگران به ویژه گردشگران خارجی، تولیدات صنایع دستی است که در استان خراسان رضوی هم صنایع دستی خاص و ارزشمندی وجود دارد.

گردشگری و صنایع دستی باید نقش مهم تری در اقتصاد کشور ایفا نمایند، گردشگری زیارت به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، دکتر علی اصغر مونسان شامگاه امروز پنجشنبه سوم مرداد ماه در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی مشهد در جمع خبرنگاران درباره برنامه های این سازمان برای حمایت از صنایع دستی به عنوان فراوریی که می تواند در مقابل تحریم های نفتی به اقتصاد ایران یاری کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی کشور، صنایع دستی و گردشگری رونق خوبی دارد و ما به دنبال این هستیم که هر دو بخش گردشگری و صنایع دستی در اقتصاد کشور نقش مهم تری را ایفا نمایند.

او ادامه داد: سال گذشته صنایع دستی حدود 280میلیون دلار صادرات داشته است و به همین میزان نیز به صورت چمدانی صنایع دستی صادر شده است، هدف گذاری ما این است که صادرات صنایع دستی را به 2میلیارد دلار نزدیک کنیم که تحقق این امر، مقداری به رونق حوزه گردشگری برمی گردد که باید بتوانیم گردشگر خارجی جذب کنیم و آن ها خرید صنایع دستی انجام دهند.

دکتر مونسان توضیح داد: در حوزه گردشگری بنا بر آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی، 11میلیارد و 800میلیون دلار معادل 3درصد فراوری ناخالص داخلی بوده است؛ این در حالی است که به عنوان مثال در همین منطقه سهم گردشگری از فراوری ناخالص ملی کشور ترکیه 4/7درصد به صورت مستقیم است و هدف گذاری ما نیز این است که خود را به این عدد نزدیک کنیم.

او تاکید نمود: به حدود 210هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری احتیاج داریم که در حال حاضر 180هزار میلیارد تومان پروژه تاسیسات گردشگری شامل هتل ها، مجتمع های گردشگری و... در حال انجام داریم و گردشگری ما شرایط خوبی دارد.

معاون رئیس جمهوری گفت: آمار ورود گردشگر به کشور در سال 96 به میزان 4/7میلیون نفر بوده که در سال 97 به 7/8میلیون نفر افزایش پیدا نموده است.

بازارهای جایگزین برای جذب گردشگر

او درباره دیگر سیاست های جذب گردشگر خارجی اظهار کرد: دنبال بازار های جایگزین برای جذب گردشگر خارجی هستیم. چین از بازارهای هدف جذب گردشگر است که خوشبختانه دولت نیز لغو ویزا با این کشور را پذیرفته است. چین در سال 2018 نزدیک 150میلیون گردشگر خروجی داشته است که ما جذب 2میلیون گردشگر از چین را هدف گذاری نموده ایم.

دکتر مونسان با بیان این که در راستای تسهیل ورود گردشگر خارجی لغو ویزا با کشور عمان را از دولت درخواست کردیم که دولت پذیرفت، ادامه داد: در سه ماهه اول سال گذشته حدود 2500 گردشگر از این کشور به ایران وارد شده بودند و با لغو ویزا با این کشور در سه ماهه ابتدای سال جاری آمار ورود گردشگر از عمان به 12هزار نفر افزایش یافته است.

او یادآورشد: با وجود تهدیدات و اتفاقات بد تاثیرگذار بر ورود گردشگر خارجی، اقدامات و برنامه هایی را اجرا کردیم و در ورود گردشگر خارجی روند خوبی را داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان این که در زمینه گردشگری داخلی هم رشد خیلی زیادی داشتیم که یاری می نماید صنایع دستی فروش بیشتری داشته باشد، گفت: بخشی از صادرات صنایع دستی به وسیله مبادی گمرکی است و تقریباً به همان میزان به وسیله گردشگران ورودی به کشور و به صورت چمدانی صادرات انجام می گردد و این دو به یکدیگر یاری نموده اند که روند روبه رشدی را در این زمینه داشته باشیم.

او در زمینه جذب گردشگر مذهبی با هدف زیارت در مشهد اظهار کرد: گردشگر زیارت به تنهایی نداریم و گردشگر زیارت به گردشگر ترکیبی تبدیل شده است و ارزش مضاعفی پیدا نموده است.

دکتر مونسان اضافه نمود: زیارت با درمان یا زیارت با تفریح انجام می گردد و خوشبختانه گردشگری زیارت به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است.

حمایت سازمان میراث فرهنگی از صنایع دستی داخلی

او در پاسخ به سؤالی درباره حمایت از فراوری صنایع دستی در مقابل واردات صنایع دستی خارجی اظهار کرد: برای حمایت از صنایع دستی داخلی، از سال گذشته ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی را اعمال کردیم که با این اقدام بازارها به سمت فروش فراوریات داخلی حرکت کرد.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: اگرچه صنایع دستی خارجی به مرور در بازار و چرخه خرید و فروش کمتر می گردد، اما در تمامی سایت ها و مکان هایی که متعلق به خود سازمان میراث فرهنگی است ممنوعیت فروش صنایع دستی خارجی اعمال شده است.

او ادامه داد: همچنین طرح تجاری سازی صنایع دستی را در دولت دوازدهم آغاز نموده ایم که این طرح به خوبی جلو می رود، هم روی طراحی و هم بسته بندی و سلیقه مشتری و بازارهای جدید کار شده است و این که صنایع دستی در تیراژ بالا و کاربردی فراوری گردد، کوشش ما این بوده که بازار صنایع دستی شناخته گردد و بر همین مبنا به صنایع دستی کاربردی بیشتر پرداخته شده است، ترکیب این موارد، موجب رشد صنایع دستی شده است.

دکتر مونسان در پاسخ به سؤالی درباره ظرفیت تبدیل صنایع دستی خراسان رضوی به سوغات سفر زائران و گردشگران این استان گفت: قطعا همین طور است و عمده سوغات گردشگران به وِیژه گردشگران خارجی، فراوریات صنایع دستی است که خراسان رضوی صنایع دستی خوبی دارد و از ظرفیت این تعداد گردشگر خارجی که حضور دارند می توان استفاده کرد.

او اضافه نمود: باید کوشش کنیم به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی صنایع دستی ایرانی صندلی ویژه ای داشته باشد و از فروش صنایع دستی کم ارزش خارجی که متاسفانه با نام صنایع دستی ایرانی عرضه و برند ایرانی را خراب می نمایند، جلوگیری گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: دولت برای صنایع دستی خارجی ممنوعیت ایجاد نموده و اگر صنایع دستی خارجی عرضه گردد، قاچاق است و باید با آن مقابله گردد.

او درباره برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مشهد اظهار کرد: نمایشگاه ها محل ارائه محصولات و هم محل بازاریابی هستند و زنجیره صنایع دستی می توانند خودشان را پیدا نمایند به ویژه در حوزه بازاریابی؛ و در کنار آن فروش هم انجام می گردد.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39366

به "گردشگری و صنایع دستی باید نقش مهم تری در اقتصاد کشور ایفا نمایند، گردشگری زیارت به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری و صنایع دستی باید نقش مهم تری در اقتصاد کشور ایفا نمایند، گردشگری زیارت به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید